Widzisz wypowiedzi znalezione dla zapytania: Skwierzyna Gaj
Temat: Prosba o potwierdzenie po raz kolejny (bylo)
To na stacjach tory się zachowały ?
(dot. lini skwierzyna - stare bielice)
Niestety nie. Za skwierzyną gaj to tory można spotkać, tylko na
przejazdach drogowych.
Np. koło stacji w Murzynowie lub na drodze Drezdenko-Krzyż
Kilka metrów toru jest też na stacji Gościm - stoi na nich wagon,
przerobiony na pomieszczenie mieszkalne.
pozdrawiam,
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Stare Bielice - Skwierzyna
Poszukuję scanu z cegły z tabelą tej lini z czasów gdy jeszcze tam były
tory
i kursowały poc. pasażerskie.
Z tego co wiem to był okres, że ruch był prowadzony tylko na odcinku
Stare Bielice - Skwierzyna Gaj. W związku z tym chętnie bym zobaczył dwie
wersje tabel dla tej lini.
Poc. osobowe zostały zawieszone w roku 1988, a okres, w którym ruch
odbywał się tylko do stacji Skwierzyna-Gaj to gdzieś tak w okolicy lat
60-tych.
Mam cegle 88/89 ta tabela jest (tzn ze ruch w 89 jeszcze sie odbywal). Nie
dziwie sie ze to zawiesili skoro pociag jechal 58 km w niecale 3 godziny.
Ruch byl na calej trasie Krzyz - Skwierzyna, a nie jak ty napisales Stare
Vielice - Skwierzyna Gaj
Dla posiadaczy starych cegieł z innych regionów Polski, którzy chętni
by
byli zeskanować małe co nieco ze swoich cegieł. Będzie to prawdopodobnie
tabela o numerze 344 i może być opisana jako Krzyż-Skwierzyna.
U mnie tabela 342. Niestety nie mam skanera :((
Pzdr
Marek Pawlukowicz / mpa@poczta.onet.pl , mpa@wp.pl
GG : #1317273
------------------------
- "Musze sie dokasowac"- pasazerka autobusu linii nr 85
po zauwazeniu braku waznosci wczesniejszego biletu
Szczecin 2001
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Stare Bielice - Skwierzyna
"Marek P." <mpa@wp.plwrote in message
Ruch byl na calej trasie Krzyz - Skwierzyna, a nie jak ty napisales
Stare
Vielice - Skwierzyna Gaj
Kol. Marcin ma rację. Na przełomie lat 60/70 Pociąg kursował tylko na
odcinku Krzyż - Skwierzyna Gaj. Spowodowane to było najprawdopodobniej
remontem mostu na Warcie, a trwało to co najmniej 3-5 lat.
Czy kto ma więcej informacji o tej lini. Wielokrotnie miałem okazję
wzdłuż niej jechać, ale nigdy pociągiem. Tory na dobre rozebrano 2-4
lata temu, koło Drezdenka pozostały zaasfaltowane szyny na skrzyżowaniu
z drogą do Miedzychodu.
Jeden z przewodników (niekolejowych) opisuję ją jako ciekawą od strony
inżynierskiej. Na czym to może polegać (z topografii wynika, że linia
musiała być prowadzona ponad tarasem zalewowym Noteci, jednocześnie
Puszcza Notecka to wydmy, o stosunkowo dużych różnicach wysokości;
czyżby duża liczba nasypów, wykopów i wiaduktów?).
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Stare Bielice - Skwierzyna
Mam cegle 88/89 ta tabela jest (tzn ze ruch w 89 jeszcze sie odbywal).
Nie
dziwie sie ze to zawiesili skoro pociag jechal 58 km w niecale 3 godziny.
No wiesz można jeszcze ją było wyremontować. Ale żyjemy w Polsce :((((
Ruch byl na calej trasie Krzyz - Skwierzyna, a nie jak ty napisales Stare
Bielice - Skwierzyna Gaj
Zastrzegłem, że może być w tabeli jako Krzyż - Skwierzyna.
A co do odcinka Krzyż - Stare Bielice (8 km.) To jest to stary dobry
Ostbahn.
A właściwy początek lini (0,0 km na słupkach) jest właśnie na stacji
Stare Bielice.
Zapewne czas przejazdu tych pierwszych 8 km. znacząco odstaje w cegle od
czasu przejazdu na pozostałym odcinku lini.
| Dla posiadaczy starych cegieł z innych regionów Polski, którzy
chętni
by
| byli zeskanować małe co nieco ze swoich cegieł. Będzie to prawdopodobnie
| tabela o numerze 344 i może być opisana jako Krzyż-Skwierzyna.
U mnie tabela 342. Niestety nie mam skanera :((
Szkoda :(
pozdrawiam,
Marcin Wasilewski
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: most na Noteci kolo Drezdenka
Oficjalnie - 1991, sporadycznie towarowe jeszcze rok, decyzja o rozbiórce
1995, demontaż krótko później.
W lecie 1996 spokojnie tor lezal, a wiosna tegoz roku byla nawet impreza z
Ty45 na odcinku Skwierzyna - Skwierzyna Gaj. Od strony Starych Bielic staly
stare nieuzywane weglarki.
tg
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: most na Noteci kolo Drezdenka
3704 napisał(a):
| Oficjalnie - 1991, sporadycznie towarowe jeszcze rok, decyzja o
| rozbiórce 1995, demontaż krótko później.
W lecie 1996 spokojnie tor lezal, a wiosna tegoz roku byla nawet impreza
z Ty45 na odcinku Skwierzyna - Skwierzyna Gaj. Od strony Starych Bielic
staly stare nieuzywane weglarki.
Opierając się na artykułach ze ŚK i NS można wnioskować, iż linia
definitywnie została rozebrana ok. 1998 r (odcinek Trzebicz - S.
Bielice). Na zdjęciach z 2002 r. tory kończą się zaraz za mostem na
Warcie, przed stacją w Gaju.
Podobno w Gościmiu (sprawdzę latem) stoją jeszcze wagony socjalne.
W ubr. spotkałem jednak fragmenty nieusuniętych torów (między Murzynowem
a Gajem), ale to przeoczenie już pewnie tubylcy usunęli :)
BTW.
W którym roku przywrócono ruch na moście nad Wartą w Skwierzynie? W
artykule jest mowa o latach pięćdziesiątych, ale OIDP to ok. 1965 r.
pociągi dojeżdżały tylko do Gaju.
Pozdrawiam
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Zamkniete linie kolejowe...
+ Skwierzyna <--Krzyz przez Lipki Wielkie
Potrzebuje jak najwiecej informacji tzn. daty (budowy, zamkn. pasaz. i
tow.), stacje i przystanki na linii, rozklady wg. SRJP z lat w ktorych te
linie byly uzywane, predkosc szlakowa, stan aktualny,
http://strony.wp.pl/wp/pkpluc/archeologia/tabela.jpg
- Tabela SRJP dla linii Skwierzyna - Krzyz w latach 1981/82.
Stan aktualny linii: brak torów na odcinku Skwierzyna Gaj - Skwierzyna,
stacje, mosty przepusty sie zachowaly lacznie z semaforem wjazdowym do
Skwierzyny.
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Zamkniete linie kolejowe...
| + Skwierzyna <--Krzyz przez Lipki Wielkie
| Potrzebuje jak najwiecej informacji tzn. daty (budowy, zamkn. pasaz. i
| tow.), stacje i przystanki na linii, rozklady wg. SRJP z lat w ktorych
te
| linie byly uzywane, predkosc szlakowa, stan aktualny,
http://strony.wp.pl/wp/pkpluc/archeologia/tabela.jpg
- Tabela SRJP dla linii Skwierzyna - Krzyz w latach 1981/82.
Stan aktualny linii: brak torów na odcinku Skwierzyna Gaj - Skwierzyna,
Ale głupote napisałem !!
Torów nie ma na odcinku Stare Bielice - Skwierzyna Gaj.
Są natomiast od stacji Skwierzyna Gaj do Skwierzyna.
Pozdrawiam
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Zamkniete linie kolejowe...
Uzytkownik "Kuba Czajkowski" <kuba.czajkow@wanadoo.frnapisal w
wiadomosci
No i stalo sie...
Moj pierwszy post na pmk, czytam juz od dosc dawna lecz na razie nigdy nie
wyslalem zadnego posta... moje pytanie dotyczy trzech linii:
+ Zlocieniec <--Polczyn-Zdroj
Brak torów na odcinku Grotniki - Polczyn Zdr. (rozebrane przez PKP)
+ Skwierzyna <--Krzyz przez Lipki Wielkie
Brak torów na odc. Skwierzyna Gaj - Stare Bielice (przejete i rozebrne
decyzja samorzadu Drezdenka, "_niezwykle_madrej_" decyzji...
Pozdr. !
Mick M.
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Zamkniete linie kolejowe...
Użytkownik "Michal Marcinowicz" <Mic@poczta.fmnapisał w
wiadomości
| + Skwierzyna <--Krzyz przez Lipki Wielkie
Brak torów na odc. Skwierzyna Gaj - Stare Bielice (przejete i
rozebrne
decyzja samorzadu Drezdenka, "_niezwykle_madrej_" decyzji...
Coś nie zauważyłem 2 torów na przejeździe w Skwierzynie (droga nr 3),
wygląda, że do Gaju nie można już też dojechać (chyba, że rozjazd jest
jeszcze bardziej na północ (tzn. za przejazdem)).
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Zamkniete linie kolejowe...
Coś nie zauważyłem 2 torów na przejeździe w Skwierzynie (droga nr 3),
wygląda, że do Gaju nie można już też dojechać (chyba, że rozjazd jest
jeszcze bardziej na północ (tzn. za przejazdem)).
Na wyjeździe ze stacji brakuje kilkaset metrów torów. Jednak od tego
przejazdu, aż do stacji Skwierzyna Gaj tory są kompletne. Za Skwierzyną Gaj
to już puszcza - w przenośni i dosłownie. Śladem torów już się nie
przejdziesz, bo jest tam już "jungiel". Linia została dosłownie pochłonięta
przez Puszczę Notecką.
Poza tym w poprzednim poście ktoś pisał, że tory przejeła i zdjeła gmina
Drezdenko.
Z tego co ja wiem to tory zdjeła PKP, natomiast powiat przejął już właściwie
tylko teren po lini. Inna sprawa, że są tak pazerni, że nawet tuczeń z tej
lini zebrali w okolicach Starych Bielic.
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Zamkniete linie kolejowe...
Tzn na przejezdzie przez droge 3, jest tylko jeden tor (Gorzow -
Zbaszynek),
zaraz za przejazdem jest zwrotnica (metalowe podklady, pewnie
dlatego jest,
bo bylo ciezko wyciagnac). Nastepnie za jakis kawalem znow sa tory,
na
moscie tez chyba leza tory...
Tylko patrzeć na szybką prywatyzację. Ciekawe coz mostem - tyle stali?
Ogolnie mowiac o tej linii, to nie ma torow (wystepyja na odcinku
Skwierzyna - Skwierzyna Gaj), a pamietam jak jeszcze byly, zostaly
kilka lat
temu zdjete). Wszystkie budynki stacyjne w tym samym stulu,
zamieszkane,
napisy ladnie odmalowane, czesto widac tabliczki "zakaz
fotografowania". W
Goscimiu stoja nawet dwa wagony (jakies godpodarcze takie,
dwuosiowe) i
oczywiscie pod nimi kawalek toru...
Znam, znam - kilka razy w roku pokonuj trasę Skwierzyna-drezdenko -
linia biegnie bardzo blisko drogi.
Linie zamknieto z powodu sporej liczby wypadkow, mam nawet gdzies w
kompie
artykul o tym
Można na priva - plissss.
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Prosba o potwierdzenie po raz kolejny (bylo)
Dnia Thu, 28 Jun 2001 22:21:30 +0200, "Glizda" <zgn@wp.plnapisal(a):
| btw
| korzystajac z pobytu w lubuskim nie omieszkalem zjechac w las w okolice
| skwierzyny na linie skw. - krzyz i nistety (w okolicach Murzynowa) na
linii
| rosnie juz zgajnik, podklady sa, ale po szynach slad zadginal
Ta linia przeciez zostala rozebrana.
Stan na maj tego roku jest następujący:
W samej skwierzynie brak ok. 200-300 m. torów
Dalej tory leżą do stacji Skwierzyna-Gaj
(oba mosty - przez Wartę i wylewy są w zadziwiająco dobrym stanie.)
Od wiaduktu nad drogą do Murzynowa tory się kończą.
Objechaliśmy z Leszkiem Kowalskim całą tą linię rowerami w maju i mamy
full fotek.
Łącznie z wąskotorówką w Murzynowie (należącą do cegielni i prowadzącą
do pobliskich złóż gliny) wąskotorówka jest eksplatowana, cegielnia działa.
Niestety byliśmy tam w dniu wolnym i sama lokomotywka była zamknięta w
garażu ale mamy zdjęcia innego taboru.
Wszystkie stacje na tej lini są zachowane, niestety zostały sprzedane
jako budynki mieszkalne więc dostęp do nich jest utrudniony. Lecz pomimo
złowrogich spojrzeń większość ludzi pozwala cyknąć fotkę z nazwą stacji gdy
się ich o to poprosi. Najgorzej było w Lipkach Wielkich. Uwaga w Trzebiczu -
mieszkają tam niemcy i mają dużego psa. Jeśli chcecie zrobić fotkę to
zalecam wyminięcie stacji dość szerokim łukiem i zrobienie foty od strony
torów.
W Gościmiu na stacji jest bar więc nie ma problemu z dojściem.
Most w Starych Bielicach też jest dobrze zachowany. Uwaga jak ktoś ma
lęk wysokości :)))
z boku mostu jest barierka, około 80 cm. przejście (dechy) i dalej otwarta
przestrzeń w dół - po zdjęciu torów została sama konstrukcja mostu.
Podsumowując przeprawa nim (z rowerami) robi spore wrażenie :)).
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Stare Bielice - Skwierzyna
Poszukuję scanu z cegły z tabelą tej lini z czasów gdy jeszcze tam były tory
i kursowały poc. pasażerskie.
Z tego co wiem to był okres, że ruch był prowadzony tylko na odcinku
Stare Bielice - Skwierzyna Gaj. W związku z tym chętnie bym zobaczył dwie
wersje tabel dla tej lini.
Poc. osobowe zostały zawieszone w roku 1988, a okres, w którym ruch
odbywał się tylko do stacji Skwierzyna-Gaj to gdzieś tak w okolicy lat
60-tych.
Dla posiadaczy starych cegieł z innych regionów Polski, którzy chętni by
byli zeskanować małe co nieco ze swoich cegieł. Będzie to prawdopodobnie
tabela o numerze 344 i może być opisana jako Krzyż-Skwierzyna.
PS. Szukam też tabel dla lini zlikwidowanych w 1945 roku:
Strzelce Krajeńskie - Lubiana Pyrzycka (Friedeberg-Alt - Libbehne)
Rudnica - Sulęcin
Mam obfocone pozostałości po tych liniach. Po tej pierwszej to pozostało
tylko kilka ramp wyładowczych oraz wyraźny ślad po nasypie. Po lini
Rudnica-Sulęcin pozostały natomiast resztki stacji i wiaduktów.
Skończyło się lato, więc nareszcie jest czas na aktualizację mojej
strony WWW więc kompletuje brakujące informacje. Na razie na mojej stronie
jest tylko opis części lini Gorzów Wlkp. - Myślibórz a od poniedziałku
będzie to opis całości tej lini.
http://www.republika.pl/infogorzow (dział: Zapomniane Stalowe Szlaki)
W ciągu tego sezonu rowerowego wykonałem z gorzowskimi MK ambitne plany
i mam obfocone linie:
Gorzów Wlkp. Zieleniec - Rudnica - Słońsk - Kostrzyn
Gorzów Wlkp. - Myślibórz
Stare Bielice - Skwierzyna (wraz z około 3 kilometrową czynną!!!
wąskotorówką przy cegielni w Murzynowie)
Rudnica - Sulęcin
pozdrawiam,
Marcin Wasilewski
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Chcą rozebrać Łuków-Lublin
| Krzyz -Czlopa (pociag byl killer 23 km jechal 1,5 godziny.
| QL! It makes me really HOT! Zaj****ie lubię takie superekspresy.
| Kiedyś był taki fajny relacji: Kamieniec Ząbkowicki - Złoty stok.
| --
| Â Ziemek - "Glizda"
| zgn@wp.pl
| Piaski Wlkp-Kozmin 2h 30 km.
| Jeszce lepszy cug byl na co niektorych odcinkach niestety juz swietej
pamieci lini Stare Bielice-Skwierzyna.
| Moj znajomy kolejarz mi opowaiadal ze raz jadac do Skwierzyny bruttem bylo
ok ale jak wracali spowrotem
| musieli hamowac bo szyna paredziesiat metrow przed nimi lezala na boku.
| W niektorych miejscach na tej trasie podkladow widac w ogole nie bylo.
Glowka szyn na wysokosci ziemii.
Że linia Piaski - Koźmin jest zlikwidowana to wiem, ale kiedy rozebrano tą
drugą i na jakim odcinku ???
Pozdr. !
Mick
Hej
Piaski-Kozmin rozbierali na poczatku 1997 roku.Rozbierali od strony Kozmina w Kierunku Piasek (nie wiem czy od samego Kozmina)..
Przejezdzalem pociagiem Jarocin-Gostyn jak wykonywali prace w lutym 1997 roku kolo Piasek WLkp.
Od stacji Piaski do Szelejewa nie ma toru na 100%. Natomiast nie wiem czy dalej tez zostal rozebrany.
Byc moze go zdjeli do granicy gminy Piaski. Tego jeszcze nie zdazylem sprawdzic.
Natomiast trasa Stare Bielice -Skwierzyna istnieje tylko na odcinku Skwierzyna -Skwierzyna Gaj.
PKP dyrekcja Szczecin rozbierala tor pierwsza (ok 3km) do granicy dyrekcji na Noteci (chyba 94 rok).
Za mostem rozbierala gmina Drezdenko (nie usuneli tluczenia. Zarobili 2 miliardy na czysto a z trzema zwiala prywatna firma
po sprzedaniu zlomu. Zrobili ich na cacy. Ale nie zaluje ich). Rozbierali bodajze w 1997 roku.
Szyny a nawet wagony sa na stacji Goszczanowo (lub Goszczanowiec juz nie rozrozniam tych dzior).
Pozdrawiam
Tomek
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Bory & Pomorze Srodk. wczoraj i przedwczoraj
Adam Sito pisal:
| Teraz caly odcinek Korzybie
| Bytów zostanie rozebrany, a za uzyskane pieniadze samorzad Bytowski
| wyremontuje odcinek Bytów - Lipusz. Dzieki temu za póltora roku powróca do
| Bytowa sklady osobowe. Szkoda tylko, ze nic juz nie wjedzie na stacje w
| Dabrówce Bytowskiej, Borzytuchomiu, Barnowie, Barcinie ...
What? Za  - przepraszam - jakie pieniadze? A ile to kosztuje? Moze rozbiorka
wiecej niz uzyskany zlom? A moze znajda chetnego na dzialke o dlugosci 30 km i
szerokosci 10 m?
Nie, zdecydowanie mi sie ten pomysl rozbiorki nie podoba. Jest mnostwo naprawde
niepotrzebnych torow w calej Polsce, ale jesli rozbierze sie linie to juz
definitywnie zlikwiduje sie droge komunikacyjna.
Jesli sprzedadza tory na zlom a nie beda sie bawic w usuwanie tluczenia jak to lubia robic gminy bedace panami na wlasnym terenie to
niestety rozbiorka sie oplaca. Przykladem jest gmina Drezdenko ktora rozebrala linie Stare Bielice-Skwierzyna Gaj
(do 3 km za St. Bielicami do granicy dyrekcji zrobily to akurat PKP dyr Szczecinska. Polecam tam sie wybrac.Stoi tam calkiem sporawy
most). Za zlom otrzymano 5 miliardow starych zlotych
z czego 2 miliardy faktycznie gmina zyskala a z trzema miliardami spieprzyla prywatna spolka ktora rozbierala czesc lini na polecenie
gminy (ale to taka drobna dygresja).
A tluczen se lezy i juz sporawo zarosl (rozebrali gdzies z 4 lata temu a ruch obobowy wstrzymano w 1989).
Ile im trzeba kurcze zaplacic za ta linie? Ile chca dostac? Kupie ja sobie!
Wynajme Plaserowi na jazdy drezynami do czasu, gdy sobie uzbieram na lokomotywe!
A moze wtedy bytowski burmistrz zechce pogadac, czy chce miec zdychajaca slepa
linie do takiej metropolii jak Lipusz czy tez moze wolalby pociag Bydgoszcz -
Slupsk...
Jestem za jak najbardziej.
Pozdrawiam,
Marcin
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Stare Bielice - Skwierzyna
Kol. Marcin ma rację. Na przełomie lat 60/70 Pociąg kursował tylko na
odcinku Krzyż - Skwierzyna Gaj. Spowodowane to było najprawdopodobniej
remontem mostu na Warcie, a trwało to co najmniej 3-5 lat.
Zapewne - właściwie to myślałem, że dopiero w tych latach został on
odbudowany po jakichś zniszczeniach wojennych ale aby to ostatecznie
wyjaśnić to trzeba by było poszukać tej lini w jakiejś cegle z lat
powojennych 1945 lub 46.
Czy kto ma więcej informacji o tej lini. Wielokrotnie miałem okazję
wzdłuż niej jechać, ale nigdy pociągiem. Tory na dobre rozebrano 2-4
lata temu, koło Drezdenka pozostały zaasfaltowane szyny na skrzyżowaniu
z drogą do Miedzychodu.
Też sfociłem ten motyw ale mi nie wyszedł :((
W przyszłym roku na wiosnę (aby zielsko jeszcze nie zakryło śladów po
lini)
ponownie zamierzam ją pokonać.
Taki sam motyw - tory na przejeździe są jeszcze przy stacji w
Murzynowie.
Jeden z przewodników (niekolejowych) opisuję ją jako ciekawą od strony
inżynierskiej. Na czym to może polegać (z topografii wynika, że linia
musiała być prowadzona ponad tarasem zalewowym Noteci, jednocześnie
Puszcza Notecka to wydmy, o stosunkowo dużych różnicach wysokości;
czyżby duża liczba nasypów, wykopów i wiaduktów?).
No więc ogólnie - wszelkie obiekty typu mosty, wiadukty zachowały się w
świetnym stanie.
Tak samo stacje - wszystkie co do sztuki zostały, że tak to nazwę
sprywatyzowane - budynki mieszkalne. Może to i dobrze, gdyż się zachowały a
poza tym wszyscy właściciele dbają aby napis z nazwą stacji był ładnie
odmalowany. Poza tym na szlaku zachowało się jeszcze stosunkowo sporo
słupków z widocznym na nich kilometrażem.
W Starych Bielicach już się robi ciekawie, gdyż Ostbahn jest położony
dosyć wysoko względem pobliskiej Noteci więc odcinek od Starych Bielic do
mostu na Noteci idzie dosyć stromo w dół. Przeprawa przez most też dostarcza
niezapomnianych wrażeń dzięki zdjęciu torowiska - po boku jest około 70 cm.
pomost po którym można przejść a z drugiej strony goła konstrukcja nośna
mostu z otchłanią prosto w nurt Noteci :))) Przeprawa z rowerami naprawdę
potrafiła podnieść ciśnienie. Poza tym most ładnie wymalowany sprawia
wrażenie jakby niedługo przed zamknięciem był remontowany. Za mostem około
3km. nasyp górujący nad okolicznymi łąkami, który ciągnie się prawie do
Drezdenka. Odczuwalne są jeszcze regularne nierówności po podkładach. W
Gościmiu jest nawet kilka metrów toru, na którym stoi wagon zamieniony na
coś w kształcie altanki. Ciekawy jest też odcinek biegnący skrajem Puszczy
Noteckiej - okolice stacji Goszczanowo i Lipki Wielkie (dużo wysokich
nasypów, głębokich wkopów i wiaduktów.
Ślady po stacji Lipki Wielkie świadczą o tym, że była dość rozbudowana -
bocznice i tory postojowe. Prawdopodobnie już po tym nie ma śladu bo gdy
byliśmy tam w czerwcu to trwały tam jakieś roboty budowlane.
W Murzynowie działająca cegielnia z torem wąskotorowym wiodącym do
kopalni gliny. Około 3 km. torowiska. Są też tory normalne (nie wąskie) na
bocznicy łączącej się z rozebraną już linią. Trwa tam całodobowe wypalanie -
ale pracownicy są super pokazali na cały zakład, wyjaśnili proces wypalania
no po prostu super.
Kolejna perełka to odcinek Skwierzyna Gaj - Skwierzyna. Całość super
zachowana - poza odcinkiem kilkuset metrów w samej Skwierzynie leżą tam
kompletne tory. Cała stacja Skwierzyna-Gaj jest jakby przeniesiona w
czasie - nawet tabliczka "zakaz fotografowania" się jeszcze tam zachowała
:)))
Wyobraźcie sobie wąski wiadukt pod drogą z jednym torem za którym
zaczyna się puszcza a przed wiaduktem budynek stacji i kilka torów na dość
niewielkiej przestrzeni otoczonej z jednej strony wysokim nasypem a z
drugiej rozlewiskami Warty. Zaraz za tą stacyjką rozpoczyna się most o
długości 600 m. przez rozlewiska Warty za nim kilkaset metrów nasypu
górującego nad okolicznymi często zalewanymi łąkami, który doprowadza nas do
pięknego mostu łukowego nad samą Wartą. Zaznaczam na tym odcinku wciąż leżą
tory. Natomiast konstrukcje stalowe mostów to nie jakieś ledwo trzymające
się konstrukcję lecz ładnie odmalowane i zakonserwowane mosty.
PS. Wciąż czekam na scan z cegły dot. tej lini. - rad@box43.gnet.pl
pozdrawiam,
Marcin Wasilewski
Obejrzyj resztę wiadomości
Temat: Mapa kolejowa Lato 1953 (dlugie)
Wynalazłem w szpargałach "Mapę schematyczną sieci PKP do urzędowego
rozkładu jazdy pociągów lato 1953"! Kilka refleksji (wziąłem też dla
porównania nieco nowszą (z 1994)).
Zamiast Katowic - Stalinogród. Ciekawie wygląda "Stalinogród
Ligota". Nie ma też Świnoujścia - tory kończą się na stacji "Odra
Port". "Łabędy" występują bez Gliwic, "Podłęże" i "Nowa Huta" bez
Krakowa.
Mnóstwo linii kolejowych, o których dzisiaj nikt już chyba nie
pamięta. Zwłaszcza na Dolnym Śląsku i na Pomorzu. Kilka przykładów:
- Wołów Śl. - Lubiąż,
- Oława - Boreczek,
- Środa Śl. - Środa Śl. Miejska,
- Węgliniec - Czerwona Woda,
- Żmigród - Wąsosz (okol. Wrocławia),
- Góra Śl. - Krzelów,
- Nysa - Ścinawa Mała,
- Rudna Gwizdanów - Polkowice,
- Jugowice - Walim (podobno tuż po wojnie zelektryfikowana 1_kV=),
- Kamienna Góra - Okrzeszyn,
- Tuplice - Mużaków Wsch.,
- Krosno Odrz. - Bobrowice,
- Bielice - Skwierzyna Gaj,
- Pyrzyce - Płońsko Pyrz.,
- Chwarstnica - Swobnica (niedaleko Szczecina),
- Stara Piła - Kokoszki - Osowa (to niedaleko Somonina),
- Szymank - Nowy Dwór Gdański.
We wschodniej i centalnej Polsce też kilka ciekawych odcinków:
- Turza W. - Uzdowo (odgałęzienie trasy Działdowo - Iława),
- Bąkowiec - Wysokie Koło,
- Słotwiny - Budziszewice.
Na tej mapie widać wyraźnie też kilka miejsc, w których
prawdopodobnie brakuje mostów, m.in. brak połączenia na odcinkach
Rybienko - Wyszków, Zieleniec - Gorzów Wlkp., Jelenia Góra - Jelenia
Góra Zach., Bydgoszcz - Unisław, Piła - Bzowo Goraj, Prudnik -
Gogolin.
Niesamowita ilość linii wąskotorowych (tu oczywiście są chyba te, na
których prowadzono ruch pasażerski). M.in.
- Gliwice - Szymocice - Markowice Raciborskie (ja pamiętam tylko
Gliwice - Rudy),
- Szczucin - (most przez Wisłę) - Bogoria - Jędrzejów (z
odgałęzieniem do Kocmyrzowa i Charsznicy),
- Wożuczyn/Byków - Łaszczów - Werbkowice - Gozdów -
Uchanie/Strzyżów (kto o tym pamięta dziś!),
- Biała Podlaska - Rozkosz (:-) - Konstantynów/Janów Podlaski,
Pupy (:-) - Myszyniec - Grabowo/Kolno/Łomża,
- duża sieć wąskotorowa w rejonie Gdańska, Sztutowa i Nowego Dworu
Gdańskiego (czy tam był kiedyś most przez Wisłę? Niedawno tam byłem
i widziałem tylko prom),
- duża sieć w rejonie Nakła nad Notecią,
- bardzo rozgałęziona sieć w rejonie Kołobrzegu
(Kołobrzeg/Trzebiatów/Gryfice - Gościno -
Sławoborze/Białogard/Koszalin/Bobolice) (niedawno przeprowadziłem
się częściowo w okolice Gościna i oglądnąłem to, co zostało z
wąskotorówki - obraz nędzy i rozpaczy - zachował się pięciotorowy
układ torów (1000_mm) na stacji z kilkoma zwrotnicami, ale jest
przecięty drogą, miejscowe dzieciaki wydłubują z szyn haki bez
większego problemu, linia do Kołobrzegu to tylko wykop - kiedyś
sprawdzę, jak daleko się ciągnie),
- bardzo rozległa sieć na Kujawach (od Ozorkowa do Gniezna i
Aleksandrowa Kuj.),
- a z Zaniemyśla przez Środę Wlkp. można było dojechać do Poznania.
Na wschodzie brak wielu istniejących obecnie linii (które wydawałoby
się były "od zawsze"):
- Suwałki - Augustów - Jastrzębna (nie ma linii do Sokółki),
- są tylko kawałki Przemyśl - Hermanowice i Załuż - Krościenko,
- nie ma kawałka z Turoszowa do Bogatyni (to Dolny Śląsk),
- Ocice - Dęba Rozalin (brak fragmentu do Rzeszowa).
No to tyle refleksji. Mapa jest w fatalnym stanie - ktoś ją kiedyś
próbował sklejać, ale i tak rozłazi się w palcach.
Grzexs
Obejrzyj resztę wiadomości
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plraju.pev.pl